El programa de BCNspiracy TALKS compta amb 13 xerrades confirmades. Les xerrades, de 10 minuts de durada, estan dividides en tres blocs transversals:

• Ciència i societat
  • Ciència propera
  • Ciència ¿ficció?

Totes les xerrades es realitzaran en idioma castellà, excepte la 3, 4, 6, 11 i 13 (català). L’hora d’inici previst de l’esdeveniment són les 10:30h del matí i es tancarà a les 14:15h. A continuació trobareu el programa, l’hora d’inci orientativa i l’idioma de cada xerrada.

10:30 INICI I PRESENTACIÓ

CIÈNCIA I SOCIETAT

1.- Salvador Dalí, l’artista científic (Andrés Aragoneses). 10:45, castellano

Podem pintar el principi d’indeterminació de la mecànica quàntica en un quadre? Podem representar un univers de quatre dimensions en un llenç? És possible visualitzar la relativitat d’Einstein amb un tapís?

2.- L’escuma del sabó no neteja (Sofia Osorio). 10:57, castellano.

Què tenen en comú la maionesa i l’acer? I la cervesa amb la crema d’afaitar? Com netegen majoritàriament els sabons?

3.- La geologia del carrer (Raquel Vallejo). 11:10, català.

Per què no és una bona idea fer escales de marbre, encara que quedi bonic? Per què el barri del Born està construït amb gres? Santa Maria del Mar o la Sagrada Família tenen pedres ornamentals?

4.- Neuroeducació: com la ciència obre portes al futur de l’educació (Oriol Iborra). 11:22, català.

¿Què és la neuroeducació? ¿Pot desmuntar uns quants mites que tenim a l’àmbit educatiu? ¿S’hauria de modificar l’aprenentatge per anar més en sintonia amb el desenvolupament cognitiu?

11:35h DESCANS

CIÈNCIA PROPERA

5.- La Ciència com a viatge i el viatge com a Ciència (Aníbal Bueno). 11:50, castellano.

Pot la ciència portar-nos de viatge? O un viatge portar-nos a la ciència? Charles Darwin i Heròdot van trobar la resposta.

6.- La natura està desequilibrada, qui l’equilibrarà? (Marc Arenas). 12:02, català.

Què amenaça s’enfronta la Terra a causa de la nostra gestió dels seus recursos? Què podem fer nosaltres per reduir els impactes?

7.- Microbiota intestinal i cervell, un amor en la distància. (Mireia Bosch i Andreu Prados). 12:15, castellano.

Com es comuniquen els bacteris amb el nostre cervell? Té alguna relació amb símptomes de trastorns alimentaris?

8.- Greix marró: un desconegut aliat contra l’obesitat (Rubén Cereijo). 12:27, castellano.

I si fóssim capaços d’usar greix per combatre greix? Com ens pot ajudar el greix marró a combatre el sobrepès, l’obesitat i la diabetis?

9.- No estava mort (ni tampoc de parranda) (Alfredo López). 12:40, castellano.

Ets hipocondríac? Tens por a que t’enterrin i estiguis viu? La catalèpsia és un estat biològic en el qual la persona resta immòbil, en mort aparent i sense signes vitals. Amb ella es relaciona el deliri nihilista (o Síndrome de Cotard), on la persona creu haver mort i la tapefobia, por irracional a ésser enterrat viu.

12:55 DESCANS

CIÈNCIA ¿FICCIÓ?

10.- Neurociència ficció (Javier Frontiñán). 13:10, castellano.

Com funciona el cervell i quina revolució està vivint la neurociència? Què ens diuen les investigacions relacionades amb la comunicació amb pacients en coma, control de dispositius electrònics amb la ment, avenços en la mobilitat de pacients paraplègics, possibles tractaments per a malalties neurodegeneratives…?

11.- Neurolingüística: la caixa de Pandora (Anna Planas). 13:22, català.

Té lloc la lingüística en un món de científics? Què pot aportar respecte a disciplines que ocupen espais similars -logopèdia i neuropsicologia-? La neurolingüística i la psicolingüística poden ser importants combinades amb les noves tecnologies? En definitiva… els de lletres tenim lloc entre els de ciències?

12.- De uni- a multi-: el pensament col·lectiu en els sistemes biològics (Konstantina Mitsi). 13:35, castellano.

Què està més proper evolutivament a un elefant, una ameba o una planta? Com era l’ancestre comú unicel·lular dels animals i els seus parents unicel·lulars més propers? Existeixen organismes models actualment per a estudiar aquesta transició? Per què és tan important esbrinar aquest pas evolutiu?

13.- Entendre la formació dels planetes i la vida a partir dels meteorits (Josep Maria Trigo). 13:47h, català.

Com es formen els planetes? Com pensem que aquests materials primigenis van donar lloc a l’enriquiment de la química prebiòtica sobre la superfície terrestre?

14:00 TANCAMENT I COMIAT